Cu masina la Budapesta

StraziInBudapestaDe Paste am tras city break in Bozgorlandia (nu il considerati un cuvant xenofob din partea mea, ci un cuvant de alint pe care l-am preluat de la un sas!). Inspirata de amintirile primei mele vizite acolo si de postul fetelor de la travelgirlsam purces la drum spre Budapesta cu incredere ca va fi o escapada reusita. A fost. Dar despre ea va povestesc alta data. Astazi imi vars naduful despre ce nu mi-a placut deloc.

Noi am fost cu masina si aici s-au schimbat detaliile situatiei. Doar pentru ca a fi sofer in Ungaria si a fi sofer in Romania (mai ales cand te apropii din vest de Bucuresti sau Dobrogea), sunt, am observat, lucruri total diferite.

In primul rand noi nu avem autostrazi (sau avem doar niste bucati imprastiate prin tara, iar multe nu functioneaza inca in regim de autostrada), ceea ce face ca un drum de cateva sute de km, plin de curbe, sate si restrictii, sa iti ia o zi intreaga. E frumos peisajul  in schimb (am luat-o pe la Portile de Fier) si asta ar compensa timpul pierdut.

In Romania insa, problema este conduita la volan pe sosele si nu neaparat drumurile in sine. Indiferent ca e oras, drum national, satuc sau autostrada, noi depasim pe contrasens cu tupeu, ne proptim in spatele celor care „ne stau in cale” si le aruncam cu flash-uri in oglinzi chiar si in plina zi, mergem pe ambele benzi cu aceeasi viteza cot la cot, nu ne  repliem pe prima banda nici daca suntem cu o caruta (chiar daca exista 2 benzi pe sens!), circulam cu bicicleta noaptea fara semnalizare, schimbam benzile fara semnalizare sau respect pentru cei care se apropie samd.

Si asta te face sa nu mai observi peisajul daca esti la volan si automat sa ramai cu amintirea unui drum inutil de lung si neplacut, dar mai ales sa te bucuri de nenumarate blocaje inutile, cozi de masini intinse pe zeci de km, 12 politisiti intr-un sat care nu fac decat sa dea din maini sa inaintezi mai repede si nici o amenda pentru smecherii care depasesc pe contrasens, creand tot ambuteiajul.

Mie personal mi-au mai indulcit acest drum doar discutiile savuroase ale „colegilor” (cine nu are statie ar fi bine sa isi ia, ca merita) precum si avertizarile lor legate de MCV-uri, capete de creta si papusi si peisajele frumoase. Drept urmare, la intoarcerea in tara,  pe la Lugoj, cand treaba devenea romaneasca, i-am cedat locul la conducere Lui.

Imi amintesc cum, in 91’, am trecut prima data granita la unguri cu autocarul si am ramas socata ca dupa un drum denivelat si plin de gropi si pietre, rinichii mei au luat o pauza instant si rotile pareau ca plutesc. Nici macar nu imi trecuse prin cap ca pot exista asemenea drumuri. Nu are sens sa povestesc ca am facut cam tot atat timp din Ungaria in Franta cat pretrecusem pe drumuri prin Romania.

Iar prin 2000 si ceva am facut Ungaria dintr-un capat in altul pana aproape de fiecare granita, pe autostrazile lor, intr-o zi (nu e o tara mare dar tot ai de mers). Situatia nu e alta nici acum la ei.

Treci granita si o zbughesti pe autostrada pana in inima Budapestei. Au 3 benzi pe sens plus cea de urgente, pe banda de depasire se depaseste (cu viteza) si atat, camioanele stau pe banda lor, nimeni nu se propteste in spatele tau, toti te lasa sa depasesti linistit. In oras, pana si in blocaj, e suficient spatiu intre masini ca sa poti schimba banda fara manevre bruste daca ti-ai anutat intentia, nu am auzit un claxon, nu circula masinile pe banda de autobuze decat daca fac dreapta la prima strada…. Si ei au gropi si petice. Si ei au blocaje. Bine, ei au infrastructura mult mai la zi pentru un oras aglomerat. Dar in primul rand au educatie si respect in trafic si asta schimb datele problemei complet. Sau poate amenzi serioase care se aplica fara posibilitatea “eludarii” legii.

In centrul Budapestei, de exemplu, ca niste bucuresteni bine adaptati, am identificat instant cel putin 3 trotuare si niste colturi unde ti-ai fi putut inghesui masina cu avariile pornite, carti de vizita in geam sau pur si simplu. La ei nimic. Senzational! Masinile erau parcate in parcari si atat!

Din tot ce am vizitat pana acum, doar in Bulgaria si in Turcia (si acolo in Istanbul) se circula mai cumplit decat la noi (am auzit ca India le rupe pe toate). Dar pana si acolo soferii isi respecta colegii de trafic si nu vezi „smecheri” care fac legea sub nasul politistilor (care isi fac norma, in general,  oprind Dacii 1300 si femei in Matiz-uri). Adica iesi tu la 9 dimineta din Budapesta si, conducand regulamentar, poposesti la 15 la Craiova si ajungi la 1 AM in Bucuresti!?

Ne tot plangem de drumuri dar adevarata problema sunt soferii (nici macar legea atata vreme cat dam si primim spagi cu naturalete).

Sursa foto

This entry was posted in MERGETI ACOLO and tagged , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>