Despre diete – Experiente (II)

diete (II)Asa cum va spuneam in prima parte a acestei serii dedicata dietelor, revin cu marturiile a doua doamne care au experimentat pe propria lor piele cel putin cate un regim (carora le multumesc pentru cat de repede si frumos mi-au raspuns la rugamintea de a-si impartasi experienta la noi pe site).

Cu bune si cu rele, cu obiective atinse sau in curs de indeplinire, concluziile si recomandarile lor sper sa fie utile tuturor celor interesati de subiect. Daca aveti si voi o poveste de impartasit sau intrebari de pus, folositi cu incredere adresa noastra de mail sau optiunea de a comenta la acest post.

 

roxana costeaROX

De cand am facut cunostinta cu mine insami am avut complexe continue in ceea ce priveste greutatea corpului meu. Kilogramele le-am pierdut, dar complexele mi-au ramas. In sinea mea sunt aceeasi ratusca urata care nu indrazneste niciodata sa aiba o parere buna despre propriul corp. Am incercat in schimb sa compensez cu carisma si umor. Daca am reusit vedeti voi. Insa, probabil ca pentru ceilalti mai putin conteaza calatoria descoperirii de sine pe care am parcurs-o eu ci mai mult rezultatele mult-ravnite. 

Credeti-ma, ca in obsesia mea de a pierde kilograme am citit si citesc mai toate articolele ce-mi pica-n browser pe tema alimentatiei corecte si pierderea kilogramelor in mod sanatos. Cred ca as putea concura cu multi dintre asa-zisii nutritionisti care iau o sapca de bani pe o ora de consiliere nutritionala. 

Ca sa re-mitizez un mit care nu e mit, e pe bune, cu scuzele de rigoare fata de Andreea, voi sustine regula: nu mancati seara (aprox. dupa ora 18:00) pentru ca va ingrasati. Ancorez aceasta regula cu ajutorul unui studiu recent, cam de 4-5 luni facut pe soricei. Pentru ne-vorbitorii de engleza vi-l voi rezuma eu in cateva vorbe si ceva virgule: s-au luat doua gasti de soricei si s-au hranit cu aceasi mancare, insa singura regula care a diferit a fost orarul de masa: la prima gasca a fost ziua, la a doua gasca noaptea. Surpriza? Soriceii care mancau noaptea au stocat cu 70% mai multa grasime decat ceilalti. Concluzia: suntem conectati la nivel celular la miscarea de rotatie a pamantului, iar corpul nostru stie daca e perioada de odihna sau de activitate indiferent ca avem ferestre sau nu la birouri/apartamente. De aceea aceasta perioada de odihna trebuie sa fie noaptea, timp in care de asemenea intram intr-o stare de ketoza usoara (ardere a caloriilor) ce ar trebui sa dureze 12-14 ore pentru a fi eficienta si neintrerupta de gustari nocturne, oricat de mici si neinsemnate ar fi ele.

Acesta, insa, este doar un factor dintre multele pe care trebuie sa le luati in considerare cand ati decis ca vreti sa va schimbati stilul de viata pentru a scapa de surplusul kilogramelor.

Cel mai dificil lucru pe care-l aveti de facut in eterna problema a kilogramelor-parazit este sa va mentineti ambitia si concentrarea si sa nu cadeti in pacat. Restul sunt doar detalii de bun simt. Nu va inchipuiti ca eu mi-am facut nod gordian la stomac sau ca mi l-am decupat in forma de inimioara ori ca am tinut o dieta de vedeta. Am dispersat un exces de 15 kg pe parcursul unui an intreg, iar tot acest proces a insemnat schimbarea radicala a dietei mele si a familiei mele intr-una sanatoasa. Ideal este sa nu pierzi mai mult de 1,2 kg/luna. Daca tii o cura-soc si-ti infometezi organismul, dupa terminarea curei acesta va avea tendinta sa stocheze cat mai mult, pentru alte zile in care-l vei infometa. Sa nu mai vorbim despre faptul ca iti vei incetini metabolismul si ca exista mari sanse sa te alegi cu o gastrita demna de pus in rama langa alte rude pe care nu ti le alegi dar de care nu mai poti scapa. 

 

La noi in casa nu exista ulei pentru prajit, pentru ca aceasta modalitate de a gati pur si simplu lipseste intentionat din skillurile mele de masterchef. Exista doar ulei de masline extravirgin, intrebuintat fara prelucrare termica in prepararea mancarii, si are un consum aproximativ de 1L / 3 luni. Asadar sfaturile mele de femeie de 30+, trecuta prin viata si.. prin kilograme multe sunt urmatoarele:

 

  1. Micsorati-va portiile (o portie sa aiba max. 300g)
  2. Nu sariti nici o masa (3 mese). Figurativ vorbind :)
  3. Nu va infometati
  4. Nu mancati dupa ora 18:00 sau cu min 2 ore inainte de a te culca. Daca e noapte afara, nu manca. 
  5. Luati gustari intre mese (1 mar, un iaurt fara grasime, o portocala, 10 migdale neprajite, seminte crude de floarea soarelui, de dovleac, morcovi, un suc proaspat stors)
  6. Hidratati-va (min 2L apa/zi)
  7. Renuntati la zahar. Complet. (Aveti voie ciocolata neagra cu 85% cacao. S-a descoperit ca e chiar indicata. Dar incercati sa nu abuzati de ea)
  8. Renuntati la faina alba.
  9. Renuntati la prajeli
  10. Renuntati la grasimi.
  11. Tot ce gatiti sa fie fiert, copt daca nu se poate crud.
  12. Numarati-va caloriile (dupa o saptamana le veti putea estima ochiometric). Tineti un jurnal cu tot ce mancati. Ajuta foarte mult. Stiu ca este dificil de estimat, insa exista aplicatii foarte destepte pe telefoane care va scapa de acest stres. Eu am folosit cu mare succes MyNetDiary (iOS). Face si chart-uri cu evolutia kilogramelor, te ajuta sa tii si evidenta cantitatii de apa pe care o bei, iti calculeaza chiar si caloriile mancarii gatite de tine, introducand ingredientele (cu gramaj exact) pe care le-ai folosit. Este un chin necesar dar care te va ajuta sa constientizezi cat mananci zilnic.
  13. Faceti min 10.000 de pasi/zi
  14. Nu beti sucuri din comert (mai ales cele acidulate gen cola)
  15. Curatati casa de tentatii si da-ti-va peste mana de cate ori va vine sa le puneti in cosul de cumparaturi. Daca nu sunteti capabili, luati o persoana cu voi, pe care sa o desemnati sa faca acest lucru :)
  16. Cititi etichetele produselor pe care le puneti in cosul de cumparaturi. 
  17. Mancati multe fibre. Taie senzatia de foame. Eu inca folosesc semintele de in rajnite. Le puteti pune in musli dimineata sau in shake-uri, in salate etc.
  18. Luati supliment de Zinc. Zinc-ul inhiba producerea hormonului care induce creierului starea de foame. (Asta daca aveti un deficit de fibre in alimentatie, mai ales)
  19. Nu mancati foarte sarat. E recomandata chiar eliminarea sarii complet, daca se poate.

 

Ar mai fi multe de spus, dar sunt greu de acoperit intr-un singur articol citibil la o cafeluta, menit sa va motiveze, nu sa va plictiseasca. Asadar succes! Pentru orice intrebare/sfat ma puteti contacta si in particular, cu cea mai mare placere va raspund in limita cunostintelor pe care le detin sau, daca nu, ma documentez. Succes!


ciupercutzaCiupercutza Portocalie

Nu prea imi place termenul de “dieta” pentru ca-l asociez cumva cu boala – numai bolnavii tin dieta. Si cred ca pentru a slabi nu trebuie neaparat sa tii dieta, ci sa-ti schimbi putin perceptia asupra a ceea ce mananci.


Slabitul in sine este despre vointa si rabdare. Multa rabdare. Si nu este despre pui la gratar cu salata :)


Dupa 2 luni de modificare a felului in care mananc si 5 kilograme date jos, tot ce pot sa spun cu siguranta este ca e greu.
E greu sa planifici mesele, sa cumperi ce trebuie din supermarket, sa gatesti seara cand ajungi acasa si sa nu te infigi in primul restaurant care-ti iese in cale (eu am in drum un McDonalds si o shaormerie celebra :D)


E greu sa gasesti regimul care ti se potriveste – eu, de exemplu, nu m-as impaca niciodata cu Dukan pentru ca mi se pare foarte restrictiv si foarte chinuitor pentru rinichi. Asta nu inseamna ca nu ma pot inspira din retetele Dukan si nu le pot adapta nevoilor mele. E greu sa ai in cap regula lui nenea Montignac carne + carbohidrati nu egal love si totusi medicul nutritionist sa-ti spuna ca pe farfuria ta la pranz trebuie sa exista si carne, si legume si 2 linguri de orez integral. E greu sa faci fata tuturor sfaturilor pe care ti le dau colegele, mai ales acelea care n-au tinut in viata lor un regim mai mult de o saptamana.


Dar e tare bine cand hainele incep sa se aseze altfel pe tine sau cand cantarul arata un numar pe care nu l-ai mai vazut demult (in jos, nu in sus :P ). E bine cand parca te simti mai plin de energie si mai usor.
Pentru cine vrea sa dea jos niste kilograme, am niste recomandari:
- nu porniti la drum fara un set de analize si o discutie cu un medic
- stabiliti obiective realiste la care urmeaza sa ajungeti treptat (5 kg intr-o saptamana nu e ok).
- intrebarea corecta este intotdeauna “Ce pot sa mananc?” nu “Ce nu am voie?”. Ajuta la moral.
- nu e o tragedie daca mananci o prajitura intr-o zi (sau ceva dulce)
- daca ti-e foame intre mese, mananca! Nu, nu o Eugenie! Un pumn de nuci, un fruct, un iaurt, bea un pahar cu apa. Verifica daca nu cumva ai mancat prea putin la masa principala.
- daca nu suporti un aliment din ala minune care slabeste, nu-l manca. Eu nu mananc peste sau spanac.
- FA MISCARE! Stiu, e naspa sa mergi la sala. Mie nu-mi place sa alerg ca hamsterul pe banda. Dar exista si alte moduri in care poti sa te misti: urca scari, mergi cu bicicleta, mergi la inot sau la dansuri. Totul e sa-ti placa macar putin.
- incepe azi, nu de luni. Baby steps – elimina zaharul din cafea (foloseste indulcitor de stevia), nu mai manca toata ciocolata odata, ci doar jumatate, fa-ti un sendvis acasa, nu-l lua de la Subway, mananca doar o parte din cartofii prajiti din farfurie. Chestii marunte, dar care ajuta mult.
Ti-a placut? Da mai departe!

    Pe aceeasi tema

    Comments

    1. Ciupercutza says:

      Hehe, am scris cam acelelasi lucruri :)
      Sigura deosebire este ca eu nu sunt adepta nemancatului dupa ora 18.00. Atata timp cat ma culc dupa 12 noaptea si la ora 18.00 abia plec de la birou, ar insemna sa nu mai mananc cina deloc si sa mor de foame pana dimineata :D Cred ca depinde de programul fiecaruia. O cina usoara luata cu 3-4 ore inainte de culcare e ok (eu mananc in jur de ora 19.00 ca abia atunci pot).
      Si mai intra in calcul daca te duci sau nu la sala seara…

      • Rox says:

        o oră nu înseamnă moarte de om, e acceptabil. Cât despre diete – mie mi-a fost mai ușor să mă țin de regulile pe care le-am menționat și să gătesc cam ce am poftă, că și poftele astea.. ți le dictează nevoile organismului. De exemplu noi nu mâncăm carne decât o dată pe săptămână. Ne-am obișnuit așa și este mult mai bine. Iar dacă e carne.. e pește cu siguranță. Cartofii iar nu-i gătesc prea des, că au carbohidrați. Doar cam o dată la săptămână, dacă ne e poftă.
        Am mâncat pentru prima dată după 6 luni o chifteluță. Mi-a fost rău toată seara. Deja corpul tău se schimbă, nu mai tolerează după aceea mizeriile alimentare.

    2. Elena S says:

      Pentru numaratul caloriilor va recomand Super Tracker.

      https://www.supertracker.usda.gov/

      Imi tin evidenta la absolut tot ce mananc, la ce efort fizic fac, iar trackerul e foarte, foarte tare … imi scot periodic rapoarte cu ce nutrienti am luat din ce-am mancat si-asa stiu si ce lipseste, ce e prea mult. E un instrument foarte util ;)

    3. anamaria says:

      Foarte interesant si util in acelasi timp pentru cei ce vor sa slabesca.

    Leave a Comment

    Your email address will not be published. Required fields are marked *

    You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>