Despre diete – Mituri (I)

dieteInca de la inceput va recunosc spasit ca nu am fost in stare in viata mea sa tin o dieta desi au fost momente cand se cerea (un post intreg am reusit insa). Ce sa fac daca am o adevarata problema cu lucrurile care mi se interzic (le vreau, le fac in secunda doi) dar si un noroc nebun de un organism care ma chinuie infiorator daca nu mananc echilibrat si de o pasiune reala pentru fructe, legume si fructe de mare.

Pentru ca sunt constienta ca va veni un moment cand voi reusi sa tin una (cu motiv intemeiat) si vreau sa fiu pregatita, am tot citit si discutat atat cu specialisti cat si cu oameni cu „experienta” in diete si am tras niste concluzii legate de unele mituri legate de acest subiect:

1. Nu exista diete universal valabile

Ce a mers la Tanta sau Tantu (nu doar femeile tin dieta!) s-ar putea sa nu mearga si la tine pentru ca exista atat de multe particularitati ale  organismului fiecaruia incat nu poate fi aplicat un sablon.

Asa ca cel mai bine citesti mult, vizitezi un specialist, iti faci o analiza sincera a obiceiurilor (nu doar culinare) si a rutinei zilnice,  a motivatiei si vointei de care dispui  si apoi filtrezi totul frumos si logic si apoi iti creezi una pe masura ta.

2. Tipul de dieta

Indiferent de tipul de dieta pe care vrei sa il tii (in continuare ma amuza ideea celor construite in functie de zodie, care nu imi explica practic decat gradul de disperarea orbeasca pe care il poseda unii oameni) este important sa gandesti pe termen mediu si lung un alt stil de viata.

Da, reusesti intr-un timp scurt sa „arunci” de pe tine un numar impresionant de kg, dar ce te faci dupa? Revii la vechea alimentatie? Si daca ai papat doua felii de paie prajita, cafea si un ou la pranz toata dieta ai de gand sa o tii asa tot restul vietii? Cumva trebuie sa pastrezi silueta pe care ai castigat-o cu greu si asta nu se poate face intr-un mod sanatos decat daca schimbarea in alimentatie poate fi sustinuta pe termen lung.

3. Dieta nu inseamna doar grija la alimentatie

Degeaba numeri fiecare firmitura care iti aluneca pe esofag daca te simti frustrat(a) de moment, daca ti s-a schimbat forma posteriorului de la cat stai pe scaun toata ziua, daca nu poti sa alergi doi metri pentru ca nu ai rezistenta si cand te trezesti de dimineata nu te placi nici macar cat sa te uiti in oglinda.

In primul rand exista sanse mici ca dieta sa aiba efect si apoi, daca are, nu te vei putea bucura de rezultate. Ca sa nu mai spun ca iti va fi extrem de usor sa recidivezi si sa te bucuri de efectul bumerang. Asadar o data cu schimbarea in alimentatie e bine sa iei in considerare si alte obiceiuri pe care vrei sa le adaugi/imbunatatesti pe lista ta: sport, timp pentru tine, somn, mai mult timp petrecut in aer liber, renuntarea la fumat sau alcool in cantitati industriale.

4. Nu exista pastile sau aparate magice!

Pentru ca daca existau insusi conceptul de dieta ar fi fost desuet si ne-am fi balacit cu totii linistiti in prajeli si zaharuri. Exista, probabil, pastile sau aparate care te ajuta, cu un insemnat efect placebo. Sa mi-l aratati pe ala care a slabit sanatos si forever doar mancand pastilute sau s-a trezit peste noapte cu six packs datorati centurii magice pe care o poarta in timp ce bea bere tolanit pe fotoliu!

 5. Mancarea dupa ora 18

E logic de inteles  cum functioneaza metabolsimul si arderile  si automat motivul pentru care nu este indicat sa te culci cu stomacul plin (desi cam numai asta iti vine sa faci dupa ce mananci exagerat) dar fiecare are propriul ritm de viata si ar trebui mai degraba sa tii cont de orele de dinainte momentului in care de culci decat de celebra ora 18. Daca tu adormi la 1 dimineata, e cam dureros si neindicat sa nu mai inghiti decat aer si apa dupa ora 18.

 6. Numarul de calorii

Nu am inteles niciodata cum iti poate prii mancarea sau cum poti sa fii fericit si impacat cu tine cand in loc de piept de pui vezi o insiruire de cifre si te pedepsesti pentru fiecare tableta de ciocolata pe care o mananci pe furis. Hellooooo!

In primul rand numarul de calorii nu poate fi decat aproximat fiind declarat pe cantitati ale unor produse realizate in anumite conditii. Nu ai tu de unde sa stii cate  calorii contine puiul cumparat de tine, rosia  sau oul decat daca ai crescut puiul, sadit rosia si supervizat crearea oului si apoi ai desfasurat o serie de analize exacte pe fiecare in parte. Serios!

Este in mod cert mai eficient sa mananci cat mai variat in cantitati mici, mestecand bine si incet, savurand mancarea, decat doua bucatele care chiar si vizual te infometeaza. Garantat.

In episodul doi al acestei serii, voi da cuvantul catorva doamne care ne povestesc despre „experienta” lor proprie cu dietele, iar in ultimul voi cumula o serie de trips & tricks general valabile pentru o alimentatie echilibrata.

Ti-a placut? Da mai departe!

    Pe aceeasi tema

    Leave a Comment

    Your email address will not be published. Required fields are marked *

    You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>